Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Stena Line łączy Gdynię i Karlskronę już od 30 lat

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Stena Line

Podziel się ze znajomymi:

W maju 2025 roku mija 30 lat od uruchomienia przez Stena Line połączenia promowego Gdynia-Karlskrona. Z trasy obsługiwanej przez jeden prom 6 razy w tygodniu, linia Gdynia-Karlskrona stała się kluczowym korytarzem morskim, który do dziś przewiózł ponad 12 milionów pasażerów i 2,5 miliona jednostek frachtowych. Jubileusz uświetniła międzynarodowa konferencja Stena Line Baltic Business Conference Gdynia 2025, zapowiadająca dalszy rozwój tej ważnej arterii transportowej w Europie.

30-lecie połączenia promowego Stena Line między Gdynią a Karlskroną to nie tylko ważny jubileusz dla firmy, ale także symbol długofalowej współpracy polsko-szwedzkiej, rozwijającej się równolegle z przemianami w Europie i na rynku transportowym. Kulminacją obchodów jubileuszu była konferencja Stena Line Baltic Business Conference Gdynia 2025, z udziałem wielu znamienitych gości, reprezentujących sektory żeglugi, gospodarki, logistyki i administracji. W wydarzeniu udział wzięli m.in. Dan Olsson - właściciel Stena Sphere, Niclas Mårtensson - CEO Stena Line Group, Marek Kiersnowski - dyrektor zarządzający Stena Line Polska, Ignacy Morawski, główny ekonomista Pulsu Biznesu, a także przedstawiciele branży: Fredrik Udd (Explore Markets), Ron Gerlach (dyrektor techniczny w Stena Technik), Bogdan Ołdakowski (CEO Actia Forum), Małgorzata Musińska-Kubis (Global Category Manager for Logistics & Transport w Qemetica Group), Katarzyna Gruszecka-Spychała (wiceprezeska Zarządu Morskiego Portu Gdynia) Obecny był również Ambasador Szwecji w Polsce, Andreas von Beckerath.

Przeszłość – budując linię od podstaw

Gdy w maju 1995 roku pierwszy prom Lion Queen wypłynął z Karlskrony do Gdyni, był to odważny krok – próba stworzenia nowego szlaku morskiego niemal od zera. W pierwszy rejs statek zabrał pojedyncze jednostki frachtowe, ale wkrótce połączenie zaczęło zyskiwać na znaczeniu. Już w 1997 roku na trasę wszedł nowy, większy prom – Stena Europe, co umożliwiło obsługę rosnącej liczby pasażerów i przewożonych ładunków.

Z czasem linia zyskała coraz większe znaczenie gospodarcze i logistyczne – szczególnie po wejściu Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku. Inwestycje w kampanie promocyjne skutecznie przyciągnęły pasażerów i firmy spedycyjne z obu krajów.

– Od początku traktowaliśmy linię Gdynia–Karlskrona jako długoterminowy projekt inwestycyjny. Zbudowaliśmy trasę od podstaw, rozwijając ją konsekwentnie przez 30 lat. Dziś to stabilny, zrównoważony biznes – obsłużyliśmy ponad 12 milionów pasażerów i 2,5 miliona jednostek frachtowych, co czyni ją jednym z najważniejszych połączeń promowych na Bałtyku i ważnym ogniwem europejskiego systemu logistycznego – podkreśla Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Teraźniejszość – nowoczesna flota i infrastruktura

W czerwcu 2022 roku operacje promowe Stena Line zostały przeniesione do nowego, nowoczesnego terminala w Gdyni. Obiekt ten umożliwia obsługę promów o długości 240 metrów i oferuje bezpośrednie połączenie z siecią kolejową, co umożliwi rozwijanie przewozów intermodalnych w przyszłości.

Obecnie linię obsługują trzy jednostki: Stena Spirit oraz nowoczesne promy e-flexer – Stena Estelle i Stena Ebba. Każdy z nich może przewieźć 1200 pasażerów i 200 ciężarówek, a ich energooszczędna konstrukcja umożliwia korzystanie z zasilania z lądu, ograniczając emisje CO2. Są to promy o najwyższym standardzie jakości w całej flocie Stena Line.

Przyszłość – most między Skandynawią a Europą Środkową

Po 30 latach nieprzerwanej obecności na Bałtyku Stena Line nie zamierza zwalniać tempa. Przyszłość linii Gdynia–Karlskrona to dalsze inwestycje w rozwój przewozów, automatyzację oraz technologie ograniczające emisję CO2. Nowe promy już dziś są przystosowane do napędu na LNG i metanol, a w przyszłości możliwa będzie ich konwersja na napęd hybrydowy
z wykorzystaniem akumulatorów.

Połączenie Gdynia–Karlskrona to obecnie strategiczna część VI korytarza TEN-T, łączącego Morze Bałtyckie z Adriatykiem, a co za tym idzie Skandynawię z Europą Środkową i Południową. Dla firmy to nie tylko sukces komercyjny, ale też odpowiedzialność. W dobie zmian geopolitycznych oraz transformacji energetycznej rośnie również znaczenie militarne
i społeczne tego szlaku.

– Nasze inwestycje w tonaż oraz infrastrukturę portową są wyraźnym sygnałem, że wierzymy w przyszłość tego połączenia. Dziś trasy takie jak ta mają podwójne znaczenie – jako elementy systemu logistycznego, ale i potencjalne korytarze militarne. Stena Line to nie tylko przewoźnik – to zaufane ogniwo łączące ludzi, miejsca i społeczeństwa – mówi Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

W świecie pełnym wyzwań odpowiedzią Stena Line są niezawodność, bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój – wartości, które definiują nie tylko jej teraźniejszość, lecz przede wszystkim wyznaczają kierunek na przyszłość. Dziś, po 30 latach od pierwszego rejsu, połączenie Gdynia–Karlskrona to nie tylko symbol współpracy między dwoma portami, ale również dowód na to, że odpowiedzialne inwestycje i strategiczne decyzje mogą stworzyć coś trwałego – obecnie, i na wiele kolejnych lat.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Spóźniona Droga Czerwona grozi paraliżem Trójmiasta

Drogi i autostrady

Droga Czerwona dla Gdyni: im szybciej, tym lepiej

Drogi i autostrady

Prom Polonia obsłużył transport kolejowy [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Prom Polonia obsłużył transport kolejowy [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 09 kwietnia 2024

Zachodniopomorskie: Samorząd województwa wspomoże remont promu w Gozdowicach

Drogi i autostrady

Świnoujście. Co z promami po otwarciu tunelu?

Miasto

Świnoujście. Co z promami po otwarciu tunelu?

Mikołaj Kobryński 14 maja 2023

Zobacz również:

Spóźniona Droga Czerwona grozi paraliżem Trójmiasta

Drogi i autostrady

Droga Czerwona dla Gdyni: im szybciej, tym lepiej

Drogi i autostrady

Prom Polonia obsłużył transport kolejowy [zdjęcia]

Intermodal i logistyka

Prom Polonia obsłużył transport kolejowy [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 09 kwietnia 2024

Zachodniopomorskie: Samorząd województwa wspomoże remont promu w Gozdowicach

Drogi i autostrady

Świnoujście. Co z promami po otwarciu tunelu?

Miasto

Świnoujście. Co z promami po otwarciu tunelu?

Mikołaj Kobryński 14 maja 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5